Abstract
Voor de handhaving van collectieve consumentenbelangen zijn zowel publiekrechtelijk toezicht als privaatrechtelijke handhavingsmechanismen van belang. Met de invoering van de WAMCA is door middel van de mogelijkheid tot het instellen van schadevergoedingsacties een belangrijk privaatrechtelijk instrument toegevoegd voor inbreuken op collectieve consumentenbelangen. Op EU-niveau is ook de nieuwe Richtlijn representatieve vorderingen van belang. Ruim vier jaar na het toepasselijk worden is duidelijk dat de WAMCA in een behoefte voorziet, al is het aantal schadevergoedingsacties vooralsnog beperkt. De aangescherpte regels voor ontvankelijkheid werpen aanzienlijke procesrechtelijke drempels op. Daarnaast zijn er hoge kosten verbonden aan het voeren van collectieve schadevergoedingsacties. Dit heeft ook tot vragen geleid over de toegenomen rol van financiering door commerciële funders in collectieve acties. In deze bijdrage staat de werking van de WAMCA in de afgelopen ruim vier jaar centraal. De vraag hierbij is in hoeverre deze collectieve procedure bijdraagt aan een effectieve handhaving van het consumentenrecht. Hoewel de WAMCA nieuwe perspectieven biedt in gevallen van massaschade en als proeftuin voor bescherming van consumenten in Europa kan worden gezien, leert de ervaring tot nu toe dat er nog wel wat drempels genomen zullen moeten worden om van een effectief handhavingsmechanisme te kunnen spreken.
Translated title of the contribution | Collective actions as a panacea for the resolution of consumer disputes: The WAMCA as a testing ground for Europe |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 230-240 |
Number of pages | 11 |
Journal | Tijdschrift voor consumentenrecht & handelspraktijken |
Volume | 2024 |
Issue number | 4 |
Publication status | Published - 1 Aug 2024 |