Abstract
How is it possible that large industrial facilities sometimes cause pollution and nuisance for decades without any effective action being taken? In this contribution, this question is being answered by analysing the historical development of the enforcement of environmental crimes in the Netherlands. Three elements play a role: the fragmentation of supervision, the information-asymmetry between businesses and the government, and the interconnection with legitimate business activities.
Hoe kan het gebeuren dat grote industriële bedrijven soms jarenlang voor overlast en vervuiling zorgen zonder dat daar effectief tegen wordt opgetreden? In deze bijdrage wordt deze vraag bezien vanuit de historische ontwikkeling van de aanpak van milieucriminaliteit in Nederland. Drie elementen spelen een rol: fragmentatie van het toezicht, de informatie-asymmetrie tussen bedrijf en overheid en de verwevenheid met legale bedrijfsactiviteiten.
Hoe kan het gebeuren dat grote industriële bedrijven soms jarenlang voor overlast en vervuiling zorgen zonder dat daar effectief tegen wordt opgetreden? In deze bijdrage wordt deze vraag bezien vanuit de historische ontwikkeling van de aanpak van milieucriminaliteit in Nederland. Drie elementen spelen een rol: fragmentatie van het toezicht, de informatie-asymmetrie tussen bedrijf en overheid en de verwevenheid met legale bedrijfsactiviteiten.
Translated title of the contribution | Tackling environmental crime in the Netherlands – lessons learned from the last decades |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 10-27 |
Number of pages | 18 |
Journal | Justitiële Verkenningen |
Volume | 49 |
Issue number | 4 |
DOIs | |
Publication status | Published - Dec 2023 |
Research programs
- SAI 2005-04 MSS
Erasmus Sectorplan
- Sector plan Recht-Public and Private Interests