De bedenktijd bij digitale inhoud en digitale diensten na de implementatie van de Omnibus Richtlijn

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Bij overeenkomsten op afstand en overeenkomsten gesloten buiten een verkoopruimte heeft een consument in beginsel een bedenktijd van 14 kalenderdagen. Dit betekent dat de consument de overeenkomst gedurende die periode zonder opgave van redenen mag ontbinden. Deze bijdrage zet uiteen hoe de bedenktijd geregeld is voor overeenkomsten met betrekking tot digitale producten, zoals games, muziek of films die door middel van een download of streaming worden geleverd. Er wordt onder meer ingegaan op de wijzigingen die als gevolg van de Omnibus Richtlijn zullen worden aangebracht. Voor de toepassing van de regels is van belang of het gaat om een overeenkomst tot levering van digitale inhoud of om de levering van een digitale dienst. Naar voren komt (onder meer) dat het onderscheid tussen digitale inhoud en digitale diensten niet goed te hanteren is bij de toepassing van de regels met betrekking tot de bedenktijd.
Original languageDutch
Pages (from-to)260-271
Number of pages12
JournalTijdschrift voor consumentenrecht & handelspraktijken
Volume2021
Issue number5
Publication statusPublished - Oct 2021
Externally publishedYes

Cite this