De European Retail Payments Strategy

Emanuel van Praag*

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

43 Downloads (Pure)

Abstract

Gelijktijdig met de Digital Finance Strategy publiceerde de Europese Commissie haar Retail Payments Strategy. Deze bestaat uit vier pijlers. Ten eerste wil de EC Europese instant –dat wil zeggen dat het geld binnen enkele seconden aankomt- betaaloplossingen stimuleren. De tweede pijler is erop gericht innovatie op de markt voor retailbetalingen te stimuleren. De derde pijler is hieraan gelieerd en heeft tot doel dat alle spelers op de betaalmarkten toegang kunnen krijgen tot de hiervoor benodigde infrastructuur. De vierde pijler tot slot betreft maatregelen om (retail)betalingen naar buiten de Europese Unie efficiënter en goedkoper te laten verlopen. De auteur bespreekt de voorstellen van de Europese Commissie en probeert al doende de lezer wegwijs te maken in de voor sommigen mogelijk onbekende wereld van het betalingsverkeer.
Original languageDutch
JournalTijdschrift voor Financieel Recht
Volume2022
Issue number3/4
Publication statusPublished - 9 Mar 2022

Research programs

  • SAI 2005-01 LM

Cite this