Abstract
Onderzoek naar de kenmerken van gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) wordt gedomineerd door een probleemgericht perspectief en een focus op enkelvoudige risicofactoren. In de hier gepresenteerde dossierstudie breiden we eerder werk uit door de (1) aard en prevalentie van door verwijzers beschreven enkelvoudige problemen en beschermende factoren in kaart te brengen, maar ook de (2) opeenstapelingen (3) mogelijke hiërarchie van deze kenmerken in een steekproef van gezinnen die de klinische en traumageoriënteerde gezinsbehandeling KINGS (Kind in Gezond Systeem) hebben ontvangen. We hebben de intake formulieren van 53 gezinnen geanalyseerd met behulp van een kwalitatieve inhoudsanalyse en de Mokkenschaalprocedure (MSP) om de hiërarchische aard van problemen en beschermende factoren te onderzoeken. We hebben een ecologisch-transactioneel model gebruikt om het functioneren van de gezinnen op zeven domeinen te beschrijven: (1) kind, (2) ouder, (3) opvoeding, (4) gezin, (5) context,(6) sociaal netwerken (7) hulpverlening. Uit onze analyse blijkt dat verwijzers voor de meeste gezinnen een breed scala aan problemen, maar ook beschermende factoren benoemen in de zeven domeinen. Daarnaast leverde de MSP een sterke schaal op voor kindproblematiek. Dit betekent dat gezinnen waar in één of meerdere kinderen volgens de verwijzer een weinig genoemd probleemtype hebben (bijv.fysieke problemen), vaak ook problemen ondervinden op onderliggende, vaker genoemde probleemtypen (d.w.z.,in het voorbeeld van fysieke problemen, óók cognitieve, emotionele en gedragsproblemen). De resultaten suggereren dat het van belang is om in onderzoek naar GMCP te werken vanuit een benadering die zich richt op de opeenstapeling en mogelijke intergenerationele overdracht van problematiek, waarbij oog is voor de rol van ingrijpende (jeugd) ervaringen maar ook de sterke kanten van gezinnen.
Translated title of the contribution | The Clinical and Trauma Oriented Family Treatment KINGS: A Dossier Study on Family Characteristics |
---|---|
Original language | Dutch |
Number of pages | 23 |
Journal | Jeugd in Ontwikkeling |
Volume | 1 |
Issue number | 2 |
DOIs | |
Publication status | Published - 2 Oct 2024 |
Research programs
- ESSB PED