De totstandkoming van de introductieprijs bij IPO's: Bestuurders over hun beursgang in Nederland

Martijn van den Assem, Nico van der Sar, Geert-Jan van Logtestijn, Roeland Haanen, Robartus Krol

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

1 Downloads (Pure)

Abstract

Aan de hand van bevindingen van veertig diepte-interviews met direct betrokken bestuurders verschaffen we inzicht in het proces van de totstandkoming van de introductieprijs bij een beursgang. Onze resultaten betreffen eerste waarde-indicaties, de modelmatige waardering, tussentijdse ontwikkelingen en de keuze van de uiteindelijke prijs van een aandelenintroductie. Opvallend blijkt de invloed van premarketing en de hiermee verkregen informatievoorsprong voor de begeleidende bank versus de beursgaande onderneming. We stellen dat een formelere inrichting van het premarketingproces wenselijk is. Niet alleen ten behoeve van de oorspronkelijke aandeelhouders, maar ruimer gesteld met het oog op de efficiëntie van de primaire markt.
Original languageDutch
Pages (from-to)223-232
Number of pages10
JournalMAB
Volume78
Issue number5
DOIs
Publication statusPublished - May 2004

Research programs

  • EUR ESE 08

Cite this