TY - BOOK
T1 - De waarde van sociaal ondernemerschap: Een verkennend onderzoek naar sociaal ondernemerschap in Midden-Nederland
AU - Hoogendoorn, Brigitte
AU - Linssen, MMM
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Binnen het Programma MKB en Ondernemerschap van Panteia/EIM wordt de laatste jaren meer aandacht gegeven aan sociaal ondernemerschap. Dit onderzoek heeft tot doel de kennis over (sociaal) ondernemerschap en haar maatschappelijke waardecreatie te vergroten. Hiertoe is een representatieve steekproef van ondernemers in Midden-Nederland ondervraagd. Op basis van de doelstellingen die de bedrijven nastreven is onderscheid gemaakt naar drie typen ondernemingen: economisch gedreven ondernemingen, sociaal georiënteerde ondernemingen en sociale ondernemingen. Centraal staat de waardecreatie van sociale ondernemingen, afgezet tegen de twee andere typen bedrijven. Deze vergelijking met andere typen bedrijven is wat dit onderzoek onderscheidt van andere onderzoeken en stoelt op de aanname dat alle ondernemingen, ook als zij voornamelijk winst nastreven, sociale waarde toevoegen aan de maatschappij.
AB - Binnen het Programma MKB en Ondernemerschap van Panteia/EIM wordt de laatste jaren meer aandacht gegeven aan sociaal ondernemerschap. Dit onderzoek heeft tot doel de kennis over (sociaal) ondernemerschap en haar maatschappelijke waardecreatie te vergroten. Hiertoe is een representatieve steekproef van ondernemers in Midden-Nederland ondervraagd. Op basis van de doelstellingen die de bedrijven nastreven is onderscheid gemaakt naar drie typen ondernemingen: economisch gedreven ondernemingen, sociaal georiënteerde ondernemingen en sociale ondernemingen. Centraal staat de waardecreatie van sociale ondernemingen, afgezet tegen de twee andere typen bedrijven. Deze vergelijking met andere typen bedrijven is wat dit onderzoek onderscheidt van andere onderzoeken en stoelt op de aanname dat alle ondernemingen, ook als zij voornamelijk winst nastreven, sociale waarde toevoegen aan de maatschappij.
UR - http://www.ondernemerschap.nl/index.cfm/12,html?nxt=ctm_publikatie&bestelnummer=A201306
M3 - Report
SN - 9789037110531
T3 - Research Report
BT - De waarde van sociaal ondernemerschap: Een verkennend onderzoek naar sociaal ondernemerschap in Midden-Nederland
CY - Zoetermeer
ER -