Een empirische kanttekening bij de directe verkeersverzekering

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

In een aantal landen is aansprakelijkheid voor verkeersongevallen in meerdere of mindere mate vervangen door first partyverzekeringen waarbij de schuldvraag niet langer relevant is. In theorie kan dit tot meer verkeersongevallen leiden, omdat er minder gedragsprikkels worden verstrekt. Er is uitgebreid empirisch onderzocht of dit ook daadwerkelijk het geval is. De resultaten zijn vanwege een aantal redenen niet eenduidig. Wel kan worden geconcludeerd dat het belangrijk is om voldoende (financiële) gedragsprikkels in het systeem in te bouwen, hetzij via aansprakelijkheid, hetzij via verzekering. Dat inzicht is ook voor het debat over de directe verzekering van groot belang.
Original languageDutch
Article number2021/36
Pages (from-to)186-192
Number of pages7
JournalAansprakelijkheid Verzekering en Schade (AV&S)
Volume2021
Issue number5
Publication statusPublished - 21 Sep 2021

Cite this