Focusgroeponderzoek

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Laatst vroeg ik tijdens een college aan studenten communicatiewetenschap een gedachte-experiment uit te voeren. Deze studenten volgden eerder een onderzoeksseminar waarin zij in kleine groepen een empirisch-kwalitatief onderzoek uitvoerden naar de betekenis van mediagebruik (televisiekijken door ouderen, lezen van een meidenblad door tienermeisjes, de beleving van narratieve televisiereclames of sensationele krantenfoto's), of naar de beleving van het communicatieklimaat onder medewerkers van een grote organisatie. Ik vroeg de studenten zich voor te stellen hoe anders hun kwalitatieve onderzoek naar deze diverse thema's er uit had gezien als zij hun gegevens niet verzameld hadden met persoonlijke interviews maar met focusgroepen. Diverse reacties kwamen uit de zaal.
Original languageEnglish
Pages (from-to)5-10
Number of pages6
JournalKWALON. Tijdschrift voor Kwalitatief Onderzoek in Nederland
Volume12
Issue number1
DOIs
Publication statusPublished - 1 Mar 2007
Externally publishedYes

Cite this