Gedragseconomische aspecten bij de ontwikkeling, informatieverstrekking en distributie van financiële producten

JCC Cloe-de Vos MSc, Ruben Cox

Research output: Contribution to journalArticleProfessionalpeer-review

1 Downloads (Pure)

Abstract

Introductie Hoe maken consumenten een keuze voor een financieel product en op welke manier kunnen we ze optimaal beschermen? Het antwoord op deze vragen speelt een belangrijke rol bij de prioritering van toezichtactiviteiten en de keuze voor interventies. De huidige wet- en regelgeving stelt het klassieke mensbeeld – de homo economicus – centraal waarin wordt verondersteld dat consumenten een weloverwogen besluit nemen op het moment dat ze een financieel product of financiële dienst aanschaffen. Dit beeld is echter onder invloed van gedragseconomisch onderzoek onder druk komen te staan. Veel aannamen die in deze klassieke kijk op consumentengedrag worden gemaakt zijn weerlegd. Consumenten zoeken niet alle beschikbare informatie op voordat ze een besluit nemen en streven (onbewust) ook niet per definitie naar het beste resultaat. Een voorbeeld hiervan zijn beleggers die uit beleggingen met hetzelfde risico-rendementsprofiel niet het goedkoopste alternatief kiezen.1 Als gevolg daarvan verandert ook het toezicht waarbij naast traditionele juridische compliance met geldende wet- en regelgeving ook gedragseconomische inzichten een rol gaan spelen. Met de term behavioral compliance refereren we aan de inzet van gedragseconomische inzichten door toezichthouder en onder toezichtgestelde. Dit essay gaat nader in op de aspecten die daarbij een rol spelen.
Original languageDutch
Pages (from-to)157-160
Number of pages4
JournalTijdschrift voor Compliance
Volume2017
Issue number3
Publication statusPublished - 2017

Cite this