Abstract
Introductie Hoe maken consumenten een keuze voor een financieel product en op welke manier kunnen we ze optimaal beschermen? Het antwoord op deze vragen speelt een belangrijke rol bij de prioritering van toezichtactiviteiten en de keuze voor interventies. De huidige wet- en regelgeving stelt het klassieke mensbeeld – de homo economicus – centraal waarin wordt verondersteld dat consumenten een weloverwogen besluit nemen op het moment dat ze een financieel product of financiële dienst aanschaffen. Dit beeld is echter onder invloed van gedragseconomisch onderzoek onder druk komen te staan. Veel aannamen die in deze klassieke kijk op consumentengedrag worden gemaakt zijn weerlegd. Consumenten zoeken niet alle beschikbare informatie op voordat ze een besluit nemen en streven (onbewust) ook niet per definitie naar het beste resultaat. Een voorbeeld hiervan zijn beleggers die uit beleggingen met hetzelfde risico-rendementsprofiel niet het goedkoopste alternatief kiezen.1 Als gevolg daarvan verandert ook het toezicht waarbij naast traditionele juridische compliance met geldende wet- en regelgeving ook gedragseconomische inzichten een rol gaan spelen. Met de term behavioral compliance refereren we aan de inzet van gedragseconomische inzichten door toezichthouder en onder toezichtgestelde. Dit essay gaat nader in op de aspecten die daarbij een rol spelen.
| Original language | Dutch |
|---|---|
| Pages (from-to) | 157-160 |
| Number of pages | 4 |
| Journal | Tijdschrift voor Compliance |
| Volume | 2017 |
| Issue number | 3 |
| Publication status | Published - 2017 |