Abstract
Of mensen gelukkig worden hangt sterk af van de mate waarin ze in hun jeugd een duurzame relatie hebben weten op te bouwen met hun ouders of opvoeders. Naar het belang van duurzame relaties bij het opgroeien en opvoeden is veel onderzoek gedaan.
Een manier van kijken die heel vruchtbaar is gebleken, zowel voor ouders en jeugdwerkers als voor onderzoekers en pedagogen, is de gehechtheidstheorie. Deze theorie geeft inzicht in menselijke emoties, relaties en ontwikkeling.
In 'Hechten' beschrijven de auteurs wat we nu weten over de fundamentele betekenis van hoe mensen zich hechten. Door een combinatie van empirisch-analytische, historische, normatieve en cultuurvergelijkende benaderingen ontstaat een prachtig caleidoscopisch beeld van wat bij opgroeien en opvoeding essentieel is. Voor iedereen die met het onderzoek, de praktijk en het beleid van opvoeden te maken heeft.
Een manier van kijken die heel vruchtbaar is gebleken, zowel voor ouders en jeugdwerkers als voor onderzoekers en pedagogen, is de gehechtheidstheorie. Deze theorie geeft inzicht in menselijke emoties, relaties en ontwikkeling.
In 'Hechten' beschrijven de auteurs wat we nu weten over de fundamentele betekenis van hoe mensen zich hechten. Door een combinatie van empirisch-analytische, historische, normatieve en cultuurvergelijkende benaderingen ontstaat een prachtig caleidoscopisch beeld van wat bij opgroeien en opvoeding essentieel is. Voor iedereen die met het onderzoek, de praktijk en het beleid van opvoeden te maken heeft.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Hechten. Menselijke emoties, relaties en ontwikkeling |
Editors | Frank C. P. van der Horst, Rianne Kok, Maartje P. C. M. Luijk |
Place of Publication | Amsterdam |
Publisher | Amsterdam University Press |
Chapter | 10 |
Pages | 139-148 |
Number of pages | 10 |
Edition | 1 |
ISBN (Print) | 978-90-485-6269-5 |
Publication status | Published - 2024 |
Research programs
- ESSB PED
- ESSB PSY