Intern ondernemende vaardigheden in het logistieke onderwijs

Marjan Gorgievski, Josette Dijkhuizen, Paul Preenen, Marieke van den Tooren

Research output: Contribution to journalArticleProfessionalpeer-review

Abstract

Anno 2023 hebben we nog steeds te maken met een krapte op de arbeidsmarkt in diverse sectoren (CBS, 2023). Tegelijkertijd zien we door een toenemende dynamiek en complexiteit in de wereld, behoefte aan wendbare, innovatieve organisaties (Commissie Regulering van Werk, 2020) en medewerkers, ook in de logistieke sector (van Amerongen et al., 2019). Snelle technologische veranderingen en maatschappelijke uitdagingen in scheepvaart en transport vragen van huidige en toekomstige medewerkers bepaalde kennis en vaardigheden. Het gaat daarbij niet alleen om vakinhoudelijke kennis en het kunnen werken met de nieuwe technologie. Het is ook belangrijk dat werknemers persoonlijke vaardigheden hebben die we kunnen vatten onder de term “intern ondernemende vaardigheden”, zoals persoonlijke effectiviteit, pro-activiteit en innovatief vermogen (Dijkhuizen et al., 2021; Preenen, Liebregts & Dhondt, 2015). Om bijvoorbeeld de hedendaagse uitdagingen rondom arbeidsmarktkrapte en verduurzaming in de logistiek aan te kunnen gaan, hebben we innovatieve, meedenkende en ondernemende medewerkers nodig die bijdragen aan oplossingen. Hier valt nog een hoop te winnen.
Original languageEnglish
Pages (from-to)34-44
Number of pages10
JournalLogistiek+
Volume15
Publication statusPublished - 30 Jun 2023

Research programs

  • ESSB PSY

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Intern ondernemende vaardigheden in het logistieke onderwijs'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this