Abstract
De centrale vraag in dit artikel is hoe het groeiende ICT-gebruik in bedrijven en organisatorische veranderingen samenhangen met veranderingen in de kennisstructuur. Op basis van een theoretische verkenning worden enige hypotheses opgesteld die vervolgens empirisch worden getoetst. Daarbij wordt expliciet een regionale invalshoek gebruikt om te bezien of ontwikkelingen zich in elke regio op eenzelfde wijze voordoen. Hiermee toetsen we theorieën rond ruimtelijke con- en divergentie, die zich in het recente ICT-tijdperk versterkt voordoen. Het onderzoek maakt gebruik van gemeentelijke gegevens naar opleiding, ICT-gebruik en innovativiteit over de periode 1997-2002. Een eerste hypothese gaat uit van een positieve samenhang tussen het ICT-gebruik en een upgrading van de opleidingsstructuur. Deze hypothese wordt bevestigd. In het verlengde hiervan gaat een tweede hypothese ervan uit dat deze upgrading zich vooral in de meer perifere gebieden zal voordoen. Deze hypothese wordt ook, zij het zwakjes, bevestigd. Een derde hypothese veronderstelt een positieve samenhang tussen organisatorische veranderingen en de opleidingstructuur. Deze hypothese wordt niet bevestigd. Ook voor een vierde hypothese, die veronderstelt dat een met organisatorische veranderingen samenhangende upgrading zich vooral in centraal stedelijke gebieden zal voordoen, ontbreekt ondersteuning. De complexiteit en ontbrekende eenduidigheid van de (ruimtelijke) ontwikkelingen impliceren het nuanceren van
recente ‘grand theories’ en een betere specificatie van de samenhangen.
recente ‘grand theories’ en een betere specificatie van de samenhangen.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 299-313 |
Number of pages | 15 |
Journal | Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken |
Volume | 21 |
Issue number | 4 |
DOIs | |
Publication status | Published - 2005 |
Research programs
- EUR ESE 06