Abstract
Wat kunnen fundamentele wetenschapsgebieden zoals de cognitieve psychologie
bijdragen aan de onderwijspraktijk? Dit artikel laat zien hoe door praktijkgericht
onderzoek succesvol een brug geslagen kan worden tussen wetenschap en onderwijspraktijk.Een aantal effectieve leerstrategieën afkomstig uit de cognitieve psychologie en hun waarde voor de praktijk wordt beschreven. In dit praktisch artikel
worden onder andere het testing effect, het spacing effect en het effect van self-explanation besproken. Het gaat hierbij om handzame technieken die over het algemeen uitgebreid onderzocht zijn zowel in een laboratoriumsetting als in de praktijk
van het onderwijs. De succesvolle toepassing van theorieën en fenomenen uit de
cognitieve psychologie hangt naar ons inzien af van de aandacht in de wetenschap
en de onderwijspraktijk voor het gezamenlijk doen van praktijkonderzoek waarin
de effectiviteit van deze theorieën en fenomenen wordt getest in een representatieve
onderwijscontext.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 17-23 |
Number of pages | 7 |
Journal | OnderwijsInnovatie |
Volume | 3 |
Publication status | Published - 2013 |