Leren lezen wat er tussen de regels staat

Translated title of the contribution: Learning to read between the lines

Menno van der Schoot, Stephanie I. Wassenburg, Lisanne T. Bos, Björn de Koning

Research output: Contribution to journalArticleProfessionalpeer-review

11 Downloads (Pure)

Abstract

“Bart hoorde de kinderen zingen. Hij vroeg zich af wat zijn zusje zou krijgen.” Een goede begrijpende lezer zal hieruit waarschijnlijk concluderen dat Barts zusje jarig is, ook al staat dat er niet. Een tekst is bijna nooit allesomvattend, boeken zouden oneindig dik worden. Het is daarom aan de lezer om verder te denken dan de letterlijke tekst en op basis van tekstuele aanwijzingen en voorkennis een coherente voorstelling van de beschreven situatie te maken. Maar hoe leert een lezer eigenlijk dit soort gevolgtrekkingen, ofwel ‘inferenties’, te maken? Dit artikel bespreekt een grootschalig interventieonderzoek dat tot doel heeft basisschoolleerlingen te leren om ‘tussen de regels’ te lezen.
Translated title of the contributionLearning to read between the lines
Original languageDutch
Pages (from-to)48-53
Number of pages6
JournalTijdschrift Taal (SLO)
Volume8
Issue number12
Publication statusPublished - Dec 2017

Research programs

  • ESSB PSY

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Learning to read between the lines'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this