Abstract
“Bart hoorde de kinderen zingen. Hij vroeg zich af wat zijn zusje zou krijgen.” Een goede begrijpende lezer zal hieruit waarschijnlijk concluderen dat Barts zusje jarig is, ook al staat dat er niet. Een tekst is bijna nooit allesomvattend, boeken zouden oneindig dik worden. Het is daarom aan de lezer om verder te denken dan de letterlijke tekst en op basis van tekstuele aanwijzingen en voorkennis een coherente voorstelling van de beschreven situatie te maken. Maar hoe leert een lezer eigenlijk dit soort gevolgtrekkingen, ofwel ‘inferenties’, te maken? Dit artikel bespreekt een grootschalig interventieonderzoek dat tot doel heeft basisschoolleerlingen te leren om ‘tussen de regels’ te lezen.
Translated title of the contribution | Learning to read between the lines |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 48-53 |
Number of pages | 6 |
Journal | Tijdschrift Taal (SLO) |
Volume | 8 |
Issue number | 12 |
Publication status | Published - Dec 2017 |
Research programs
- ESSB PSY