Abstract
Inleiding
Citymarketing is volop in beweging. In het begin van de jaren tachtig was het aantal gemeenten met
een citymarketingbeleid nog relatief klein; inmiddels doen veel meer gemeenten aan citymarketing1.
Anno 2010 is citymarketing één van de gemeentelijke beleidsterreinen. Citymarketing komt terug in
collegeakkoorden, er zijn wethouders met citymarketing in de portefeuille en er zijn ambtenaren
belast met het ontwikkelen, coördineren en uitvoeren van citymarketing . Ook zien we op meerdere
plaatsen externe – vaak deels door de gemeente gesubsidieerde - partijen die een belangrijke rol
vervullen in de citymarketing. Soms hebben deze externe organisaties vooral uitvoeringstaken, maar
er zijn ook externe organisaties die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en coördineren van
het citymarketingbeleid. We kunnen ook spreken van een beroepsgroep van citymarketeers. Een
goed voorbeeld hiervan is dat er veel professionals lid zijn van de Linked In groep voor citymarketing.
Ook kunnen we zeggen dat de aard en omvang van citymarketingactiviteiten in de afgelopen
decennia is veranderd. Zo was city branding nauwelijks aan de orde in de jaren tachtig en negentig.
Vanaf de millenniumwisseling is de belangstelling voor het gebruik van branding toegenomen.
Original language | Dutch |
---|---|
Place of Publication | Rotterdam |
Publisher | Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) |
Number of pages | 21 |
Publication status | Published - 2010 |
Research programs
- EUR ESSB 26