Abstract
Al decennialang wordt ervoor gepleit patiënten en cliënten meer te betrekken bij besluitvorming. Dat geldt zowel voor besluiten over hun eigen zorg, als over allerlei organisatorische en beleidskwesties. Dit blijkt in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan. Het doel van het vakgebied Patiëntenwetenschappen is om te leren op welke manier kennis uit de ervaringen van patiënten en hun naasten zorg en ondersteuning kan verbeteren. In het vakgebied staan verhalen centraal – de gebruikelijke manier waarop mensen hun ervaringen delen. Leren van ervaringen vraagt allereerst om verhalen op te halen, met aandacht voor diversiteit; en die verhalen te analyseren om ze tot een collectieve kennisbron te maken. De volgende stap is nagaan hoe patiëntenverhalen worden vertaald via participatie en vertegenwoordiging en hoe kennis uit die verhalen besluitvorming meebepaalt. Zo is te leren hoe patiëntenverhalen daadwerkelijk tot andere en betere zorg kunnen leiden. In haar oratie belicht Hester van de Bovenkamp hoe de zorg kan leren van verhalen van patiënten en naasten en de bijbehorende kennisagenda voor Patiëntenwetenschappen.
Original language | Dutch |
---|---|
Type | oratie |
Publisher | Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) |
Number of pages | 45 |
Place of Publication | Rotterdam |
Publication status | Published - 15 Nov 2024 |