Sociale Innovatie als aanjager van productiviteit en concurrentiekracht.

Henk Volberda, Harry Commandeur, Frans van den Bosch, Kevin Heij

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Kan innovatie de productiviteit en concurrentiekracht vergroten? Ja, maar daar gaat iets aan vooraf. Bedrijven die nieuwe en betere producten en diensten willen aanbieden, moeten eerst hun organisatie, management en manier van werken op de schop nemen en meer samenwerken (co-creatie). Technologische innovatie alléén werkt niet; betere prestaties vereisen in de eerste plaats sociale innovatie. Oftewel: vernieuw uw dienst of product, begin bij uzelf. Innovatie geldt als een bron van vooruitgang en welvaart. Recent onderzoek heeft aangetoond dat het succes van product- en dienstinnovatie vooral afhangt van niet-technologische innovatie oftewel sociale innovatie. Sociale innovatie omvat vier elementen: flexibel organiseren, dynamisch managen, slimmer werken en co-creatie. Het inzetten van die vier samen vergroot de technologische kennisbasis, het innovatievermogen, de productiviteit en het concurrentievermogen. Het actief bevorderen van sociale innovatie kan organisaties beslissend voordeel brengen. Meer onderzoek is nodig om Nederlandse organisaties voluit te laten profiteren van de kracht van sociale innovatie.
Original languageDutch
Pages (from-to)5-34
Number of pages30
JournalM en O
Volume5
Publication statusPublished - 2013

Research programs

  • EUR ESE 34
  • RSM S&E

Cite this