Abstract
Kan innovatie de productiviteit en concurrentiekracht vergroten?
Ja, maar daar gaat iets aan vooraf. Bedrijven die nieuwe en betere
producten en diensten willen aanbieden, moeten eerst hun organisatie,
management en manier van werken op de schop nemen en meer
samenwerken (co-creatie). Technologische innovatie alléén werkt niet;
betere prestaties vereisen in de eerste plaats sociale innovatie. Oftewel:
vernieuw uw dienst of product, begin bij uzelf.
Innovatie geldt als een bron van vooruitgang en welvaart. Recent
onderzoek heeft aangetoond dat het succes van product- en dienstinnovatie
vooral afhangt van niet-technologische innovatie oftewel sociale
innovatie. Sociale innovatie omvat vier elementen: flexibel organiseren,
dynamisch managen, slimmer werken en co-creatie. Het inzetten
van die vier samen vergroot de technologische kennisbasis, het innovatievermogen,
de productiviteit en het concurrentievermogen. Het actief
bevorderen van sociale innovatie kan organisaties beslissend voordeel
brengen. Meer onderzoek is nodig om Nederlandse organisaties voluit
te laten profiteren van de kracht van sociale innovatie.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 5-34 |
Number of pages | 30 |
Journal | M en O |
Volume | 5 |
Publication status | Published - 2013 |
Research programs
- EUR ESE 34
- RSM S&E