TY - BOOK
T1 - Stimulering van geletterdheid met ouder-kindprogramma’s voor kinderen in achterstandssituaties
T2 - Een meta-analyse van effecten en werkzame elementen.
AU - van Steensel, Roel
AU - Fikrat-Wevers, Suzanne
AU - Bramer, Wichor
AU - Arends, Lidia
N1 - Reviewstudie gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - Veel kinderen, met name uit gezinnen met een lage sociaal-economische status (SES) en/of een migratieachtergrond, beginnen met beperkte geletterde vaardigheden aan het onderwijs. Die achterblijvende vaardigheden hebben consequenties voor hun verdere lees- en schrijfontwikkeling en dus voor hun schoolsucces en maatschappelijke kansen. Aangezien het gezin een belangrijke rol speelt in de ontluikende geletterdheid, worden ouder-kindprogramma’s ingezet om ouders bij devroege geletterde ontwikkeling van hun kinderen te betrekken. Uit overzichtsstudies komt een wisselend beeld naar voren over de effecten van zulke programma’s voor kinderen in achterstandssituaties. Wat echter ontbreekt, is een systematische analyse van de programmakenmerken die samengaan met variatie in effecten voor deze kinderen. [...]
AB - Veel kinderen, met name uit gezinnen met een lage sociaal-economische status (SES) en/of een migratieachtergrond, beginnen met beperkte geletterde vaardigheden aan het onderwijs. Die achterblijvende vaardigheden hebben consequenties voor hun verdere lees- en schrijfontwikkeling en dus voor hun schoolsucces en maatschappelijke kansen. Aangezien het gezin een belangrijke rol speelt in de ontluikende geletterdheid, worden ouder-kindprogramma’s ingezet om ouders bij devroege geletterde ontwikkeling van hun kinderen te betrekken. Uit overzichtsstudies komt een wisselend beeld naar voren over de effecten van zulke programma’s voor kinderen in achterstandssituaties. Wat echter ontbreekt, is een systematische analyse van de programmakenmerken die samengaan met variatie in effecten voor deze kinderen. [...]
UR - https://www.lezen.nl/wp-content/uploads/2021/03/bijlagen_1-3_digitaal_0.pdf
UR - https://www.lezenenschrijven.nl/wat-doen-wij/oplossing-voor-je-vraagstuk/stimulering-van-geletterdheid-met-ouder-kindprogrammas
M3 - Report
BT - Stimulering van geletterdheid met ouder-kindprogramma’s voor kinderen in achterstandssituaties
CY - Amsterdam
ER -