Studenten Journalistiek in Nederland: profiel, motieven en rolpercepties

Bernadette Kester*, N Ruigrok

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

1 Citation (Scopus)
2 Downloads (Pure)

Abstract

Sinds een aantal jaren bestaat internationaal een groeiende wetenschappelijke belangstelling voor journalistiekstudenten. In Nederland echter is deze groep nog niet eerder onderwerp van onderzoek geweest. Juist het huidige tijdsbestek maakt onderzoek naar degenen die in Nederland het journalistieke métier ambiëren interessant en relevant. In de journalistiek vinden, mede door de digitalisering en marktwerking, allerlei veranderingen plaats, die ook gevolgen hebben voor de positie van journalisten. Door krimpende redacties en een groeiend aantal freelancers is hun bestaan aanmerkelijk onzekerder geworden (Cohen, 2015). Desondanks is het aantal jongeren dat zich jaarlijks bij de journalistiekopleidingen aanmeldt, nog steeds aanzienlijk. Het journalistiekonderwijs zelf is bovendien in de afgelopen decennia sterk verwetenschappelijkt. Deze internationale trend brachten Splichal en Sparks, pioniers in het onderzoek naar journalistiekstudenten, ertoe om in dit verband de term graduatization te munten (1994, p. 114).
Original languageDutch
Pages (from-to)45-61
Number of pages17
JournalTijdschrift voor Communicatiewetenschap (print)
Volume47
Issue number1
Publication statusPublished - 2019

Research programs

  • ESHCC M&C

Cite this