Wat is de meerwaarde van een canon voor het geschiedenisonderwijs? Een didactische reflectie op het canondebat in Vlaanderen

Translated title of the contribution: What is the added value of a canon for history education? A didactic reflection on the canon debate in Flanders

Wouter Smets, Hanneke Tuithof, Marjan de Groot-Reuvekamp

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

27 Downloads (Pure)

Abstract

Er zijn zowel tegen de Canon van Nederland als de onlangs gelanceerde Canon van Vlaanderen bezwaren geopperd. In dit artikel gaan we in op de plaats van een canon in het geschiedenisonderwijs. We laten zien dat critici, waaronder de auteurs van het standpunt van de Vlaamse Koninklijke Academie, de inhoud van de Canon verwarren met de didactische mogelijkheden van een canon. Aan de hand van drie belangrijke kritiekpunten bespreken we de mogelijke didactische functie van een canon. We gaan in op hoe een canon (1) de historische interesse van leerlingen kan stimuleren, (2) het uitbouwen van een historisch referentiekader kan ondersteunen en (3) leerlingen kan helpen om historisch te leren denken en redeneren. We plaatsen een canon tot slot in een breder perspectief van krachtige kennis en laten daarbij zien dat een canon in het onderwijs geen koesteren van het verleden hoeft te zijn, maar juist een impuls kan geven voor dialoog.
Translated title of the contributionWhat is the added value of a canon for history education? A didactic reflection on the canon debate in Flanders
Original languageDutch
Pages (from-to)159-167
Number of pages9
JournalTijdschrift Voor Geschiedenis
Volume136
Issue number2
DOIs
Publication statusPublished - 1 Sept 2023

Bibliographical note

Copyright:
© Wouter Smets, Hanneke Tuithof en Marjan de Groot-Reuvekamp

Research programs

  • ESSB PED

Fingerprint

Dive into the research topics of 'What is the added value of a canon for history education? A didactic reflection on the canon debate in Flanders: Een didactische reflectie op het canondebat in Vlaanderen'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this