Zegelrechtheffing in het kader van beursgang Air Berlin strijdig met EU-recht

Research output: Contribution to journalCase noteProfessional

Abstract

Deze zaak over de (on)verenigbaarheid van het Britse zegelrecht met de Richtlijn kapitaalsbelasting komt misschien iets voor als een achterhoedegevecht. De bedoeling van de Richtlijn kapitaalsbelasting is het kapitaalrecht – een indirecte belasting op het bijeenbrengen van kapitaal – binnen de EU geleidelijk aan af te schaffen gelet op de internemarktverstorende kenmerken van dit type heffing. De EU-lidstaten zijn volgens deze richtlijn niet toegestaan kapitaalrecht te heffen, in welke vorm dan ook, behalve als zij dit al deden op 1 januari 2006. Thans wordt nog slechts in een handvol lidstaten kapitaalrecht geheven (Cyprus, Griekenland, Luxemburg, Polen, Spanje). In Nederland is de kapitaalbelasting per 1 januari 2006 afgeschaft. Waarom dan toch deze noot? Het aardige van deze zaak is dat het HvJ in meer algemene zin iets zegt over de verhouding tussen EU-richtlijnen en het primaire EU-recht en ook iets over de vraag of een keuze-element in een nationale regeling nog wat aan de zaak verandert in termen van zijn (on)verenigbaarheid met het Unierecht. Zo heeft dit arrest ook relevantie buiten het kapitaalrecht.
Original languageDutch
Pages (from-to)1-10
Number of pages10
JournalNLFiscaal
Volume2017
Issue number2679
Publication statusPublished - 2017

Court cases

TitleNLFiscaal 2017/2679
CourtHvJ EU
Date of judgement19/10/17
ECLI IDECLI:EU:C:2017:772

Research programs

  • SAI 2007-05 FA

Cite this